Bugün 07 Şubat 2014, dün yani 06 Şubat 2014 de torba yasa diye adlandırılan yasa TBMM de kabul edildi. Tabi bu şekilde daha önce de birçok torba yasa nitelemesi yapılan kanunlar bulunduğu için 06 Şubat 2014 günü TBMM de kabul edilen ve kamuoyunca yine torba yasa diye adlandırılan yasanın gerçek ve resmi adını yazmak gerekiyor. 06 Şubat 2014 tarihinde TBMM de kabul edilen ve Torba Yasa olarak medyada yer alan yasanın resmi adı "Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" dur. Şu an kanun Cumhurbaşkanlığı onayı aşamasındadır ve yasalaşmamıştır. Kanunun içeriğini daha sonra bu yazıyı günceleyerek aktaracağız.
GÜNCELLEME :
Bugün 08 Şubat 2014, Torba Yasa olarak adlandırılan "Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısında getirilen düzenlemeleri aşağıda ana hatları ile belirtiyoruz :
-Yer değiştirme talepleri için düzenleme yapılacak
Verilecek
rapora göre kendisi, eşi veya birinci derece kan hısımlığı bulunan bakmakla
yükümlü olduğu aile fertleri engelli olan memurların engellilik durumundan
kaynaklanan yer değiştirme taleplerinin karşılanması için düzenlemeler
yapılacak.
Milli
Eğitim Temel Kanunu'nun eğitim kurumlarının dil, ırk, cinsiyet ve din ayırımı
gözetilmeksizin herkese açık olduğunu vurgulayan maddesine, ayrımcılık
yapılamayacak hususlar arasına "engellilik" ibaresi de eklendi.
"Ev
Tipi Sosyal Hizmet Birimleri Koordinasyon Merkezi", "Çocuk Evleri
Sitesi" ve "Ev Tipi Sosyal Hizmet Birimleri" tanımlanıyor. Buna
göre, Ev Tipi Sosyal Hizmet Birimleri Koordinasyon Merkezi, "İl müdürlüğü
bünyesinde oluşturulan ev tipi sosyal hizmet birimlerinin bağlı olduğu
merkezi"; Çocuk Evleri Sitesi "Korunma ihtiyacı olan çocukların
bakımlarının sağlandığı aynı yerleşkede bulunan birden fazla ev tipi sosyal
hizmet biriminden oluşan kuruluşu"; Ev Tipi Sosyal Hizmet Birimleri
"Çocuk, kadın, engelli ve yaşlılar ile bakım veya barınma ihtiyacı olan
kişilere hizmet verilen mesken niteliğindeki yatılı sosyal hizmet
birimlerini" şeklinde tanımlanıyor.
Bakım
elemanlarının kısa zaman aralığında değişmesinin sakıncalarının ortadan
kaldırılması amacıyla ev tipi sosyal hizmet birimlerindeki hizmetler, 24 saat
esasına göre kesintisiz verilecek.
Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'na bağlı döner sermaye işletmesi kurulacak.
Sosyal
hizmet kuruluşlarının, kendisine teslim edilen çocuk hakkında yapacağı inceleme
sonucu hazırlayacağı raporda, çocuğun derhal korunma altına alınmasını gerektiren
bir durum olmadığı ve ailesine teslim edilmesinde herhangi bir sakınca
bulunmadığı kanaatine varması halinde mülki idare amirinin onayıyla çocuk
ailesine teslim edilebilecek.
Koruyucu
aileye, korunmaya ihtiyacı olan çocuğun bakımı ve yetiştirilmesine karşılık
olarak kanun kapsamında ödeme yapılabileceği gibi koruyucu aile bu işi gönüllü
olarak da üstlenebilecek.
Darüşşafaka
Cemiyeti hariç olmak üzere özel sosyal hizmet kuruluşlarının kapasitelerinin
yüzde
3'ü, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'nca tespit edilecek kişilerin ücretsiz yararlanması için ayrılacak.
3'ü, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'nca tespit edilecek kişilerin ücretsiz yararlanması için ayrılacak.
Kanunlar
uyarınca haklarında korunma veya bakım tedbir kararı alınmış olup fasılalı
olarak geçen yararlanma süreleri dahil 2 yıldan az olmamak üzere bakanlığın
sosyal hizmet modellerinden yararlanan çocuklardan reşit olduğu tarih
itibarıyla bu hizmetlerden yararlanmaya devam edenlerin işe
yerleştirilmelerinde değişiklik yapılıyor.
-Engelli istihdamı teşvik edilecek
Engelli
istihdamını teşvik amacıyla, korumalı iş yerlerinde istihdam edilen, iş gücü
piyasasına kazandırılması güç olan zihinsel ve ruhsal engelli çalışanlar için
diğer kişi ve kuruluşlar tarafından karşılanan tutar dahil, yapılan ücret
ödemelerinin yıllık brüt tutarının yüzde 100'ü oranında iş yeri indirimi
yapılacak. İndirim her bir engelli çalışan için 5 yıl süreyle uygulanacak.
Korumalı
iş yerlerinde çalışan engellilerin işsizlik sigortası işveren payı, İşsizlik
Sigortası Fonu'ndan karşılanacak.
Yıllık
indirilecek tutar, her engelli çalışan için asgari ücretin yıllık brüt
tutarının yüzde 150'sini aşamayacak. Bu bentte yer alan oranı, engellilik
derecelerine göre yüzde 150'ye kadar artırmaya veya tekrar kanuni oranına
indirmeye Bakanlar Kurulu; bendin uygulamasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye Aile ve Sosyal Politikalar ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik
bakanlıklarının görüşünü alarak Maliye Bakanlığı yetkili olacak.
Korumalı
iş yerleri, çevre temizlik vergisinden muaf olacak.
Maliye
Bakanlığı, vergi güvenliğini sağlamak amacıyla niteliklerini belirleyip
onayladığı elektrikli, elektronik, manyetik ve benzeri cihazlar ve sistemleri
kullandırmaya, bu cihaz ve sistemler vasıtasıyla bandrol, pul, barkod,
hologram, kupür, damga, sembol gibi özel etiket ve işaretlerin kullanılmasına
ilişkin zorunluluk getirmeye; mükelleflere bandrol, pul, barkod, hologram,
kupür, damga, sembol gibi özel etiket ve işaretlerin verilmesinde,
mükelleflerin Maliye Bakanlığı'na bağlı vergi dairelerine vadesi geçmiş borcu
bulunmadığına ilişkin belge arama zorunluluğu getirmeye yetkili olacak.
Bandrol,
pul, barkod, hologram, kupür, damga, sembol gibi özel etiket ve işaretlerin
basımı, dağıtımı ile sistemin kurulması ve işletilmesi hizmetlerinin, süresi 5
yılı geçmemek üzere yetkilendirilecek gerçek veya tüzel kişiler tarafından
yerine getirilmesine de yetkili olacak.
Tahkim
yargılamasında karar ve ilam harcına göre hesaplanan harç yüzde 50 oranında
uygulanacak.
-"Muhtaç" değil
"ihtiyacı olan"
Sosyal
Hizmetler Kanunu'ndaki "muhtaç" ibareleri, "ihtiyacı olan"
olan şeklinde değiştirilecek.
Her
ne ad altında olsun her türlü gelirler toplamı esas alınmak suretiyle hane
içinde kişi başına düşen ortalama aylık gelir tutarı, 16 yaşından büyükler için
her yıl belirlenmiş olan asgari ücretin aylık net tutarının 2/3'ünden daha az
olan bakıma ihtiyacı olan engellilere, resmi veya özel bakım merkezlerinde
bakım hizmeti ya da sosyal yardım yapılmak suretiyle evde bakımına destek
verilmesi sağlanacak. Hanede birden fazla bakıma ihtiyacı olan engelli
bulunması halinde, hane içinde kişi başına düşen ortalama aylık gelir tutarının
hesaplanmasında birinci bakıma ihtiyacı olan engelliden sonraki her bakıma
ihtiyacı olan engelli iki kişi sayılacak.
65
yaşını doldurmuş ve her ne ad altında olursa olsun her türlü gelirler toplamı
esas alınmak suretiyle, hane içinde kişi başına düşen ortalama aylık gelir
tutarı 16 yaşından büyükler için belirlenmiş olan asgari ücretin aylık net
tutarının 1/3'ünden az olan Türk vatandaşlarına, Kamu İhale Kanunu'nun tabi
olduğu usule göre hizmet alımıyla bakım hizmeti verilebilecek.
Sosyal
güvenlik kuruluşlarından gelir veya aylık alanlar ile uzun vadeli sigorta
kolları açısından zorunlu olarak sigortalı olunması gereken bir işte
çalışanlar" hariç olmak kaydıyla; Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'nın
sosyal hizmet kuruluşlarınca verilen bakım hizmetinden ücretsiz yararlanmaya
ilişkin koşulları taşıyan yaşlılar ile engelli bireylere, hiçbir kesinti
yapılmaksızın aylık net harçlık verilecek.
1
Temmuz 2014 tarihine kadar özel bakım merkezlerinde veya ikametgahında bakım
hizmeti verilenlerin gelir değişikliklerinin, bu hizmetlerden yararlanmak için
başvurmuş olanların ise gelir durumunun tespitinde bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önceki hükümler uygulanmaya devam edecek.
Döner
Sermaye Merkez Müdürlüğü'nce işletmelere verilen borçlar, maddenin yürürlüğe
girdiği tarih itibarıyla bir defaya mahsus olmak kaydıyla ödenmeyecek ve Döner
Sermaye Merkez Müdürlüğü hesabına gider kaydedilecek.
Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurulu Başkanı'na danışmanlık hizmeti vermek üzere
ihtiyaç halinde görevlendirilebilecek başkanlık müşaviri sayısı en çok 25 olacak.
Yılda
en fazla 400 yabancı hastanın ve refakatçilerinin masrafları Türkiye Kamu
Hastaneleri Kurumu tarafından karşılanacak.
Türkiye'de
gerçekleştirilen araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım
faaliyetleri neticesinde ortaya çıkan buluşların; kiralanması neticesinde elde
edilen kazanç ve iratların, devri veya satışı neticesinde elde edilen
kazançların, Türkiye'de seri üretime tabi tutularak pazarlanmaları halinde elde
edilen kazançların, Türkiye'de gerçekleştirilen üretim sürecinde kullanılması
sonucu üretilen ürünlerin satışından elde edilen kazançların patentli veya
faydalı model belgeli buluşa atfedilen kısmının yüzde 50'si kurumlar
vergisinden müstesna olacak.
Sosyal
Yardım Vakfı tarafından, Milli Eğitim Bakanlığı ya da ilgili kamu idaresinin
görüşü alınarak, vakıf gelirleri ya da İşsizlik Sigortası Fonu kaynakları
kullanılarak yurt ya da pansiyon yapılabilecek.
Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce Vakıflar tarafından, Sosyal Yardımlaşmayı ve
Dayanışmayı Teşvik Fonu kaynakları kullanılarak Hazine'ye ait taşınmazların
üzerinde yurt veya pansiyon olarak kullanılmak üzere inşa edilen ve kullanıma
hazır hale getirilen her türlü bina, yapı ve tesisler hiçbir işleme gerek
kalmaksızın Hazine'ye intikal edecek. Bu taşınmazlar ve üzerindeki bina, yapı
ve tesisler, ihtiyacı olan kamu idarelerinin talebi üzerine, yapılış amacı,
kullanım durumu ve ihtiyaçlar da dikkate alınarak Maliye Bakanlığı'nca ilgili
kamu idarelerine tahsis edilebilecek.
Ancak,
bunlardan Vakıflar tarafından sözleşme veya protokol yapılmak suretiyle üçüncü
kişilerin kullanımına bırakılanlar, sözleşme veya protokolde belirtilen
koşullarla, süresi sonuna kadar bu kişiler tarafından kullanılmaya devam
edilebilecek.
Türkiye'de
tedavi talebinde bulunan ve bu talepleri Dışişleri Bakanlığı ile Sağlık
Bakanlığı tarafından uygun görülen yılda en fazla 400 yabancı hastanın; ilgili
kanun uyarınca karşılanması mümkün olan giderleri ile hastaların kendileri ve
refakatçilerinin her biri için belirlenecek konaklama giderleri Türkiye Kamu
Hastaneleri Kurumu tarafından karşılanacak. Hastanın yanında en fazla iki
refakatçi bulunabilecek. Bu tedavinin Sağlık Bakanlığı'na bağlı sağlık
kurumları ile devlete ait üniversite hastanelerinde yapılmış olması şartı
aranacak.
Otoyol
Yapımı, Bakımı ve İşletilmesi ile Görevlendirilmesi ile ilgili kanunla
bağlantılı ihale aşamasında, Kamu İhale Kanunu'nun ceza ve yasaklama hükümleri,
sözleşmenin uygulanması aşamasında Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu'nun ceza,
yasaklama ve sözleşmenin feshi hükümleri uygulanacak.
Korumalı
işyerlerinde çalışan ve iş gücü piyasasına kazandırılmaları güç olan zihinsel
ve ruhsal engellilerinin işsizlik sigortası işveren payı Hazine'den
karşılanacak.
Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile en çok engelliyi temsil eden üst kuruluş
temsilcisi, Türk Akreditasyon Kurumu Danışma Kurulu'nda yer alacak.
Aile
konutu olarak özgülenen taşınmaz malın maliki olmayan eş, tapu kütüğüne konutla
ilgili gerekli şerhin verilmesini tapu müdürlüğünden isteyebilecek.
Enerji
ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ile ilgili kamu iktisadi teşebbüslerinin ticari ve
sınai faaliyetleri çerçevesinde gerçekleştirecekleri yapım işleri ile yenilik,
yerlileşme ve teknoloji transferini sağlamaya yönelik sanayi katılımı/off-set
uygulamaları içeren mal ve hizmet alımları, Kamu İhale Kanunu kapsamı dışında
tutuluyor.
Kamu
İhale Kurumu, aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik
açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama
kriterleri belirlemeye, ihalenin sonuçlandırılabilmesine, yaklaşık maliyeti
eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde
sınır değerin altında olan tekliflerin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler
yapmaya yetkili olacak.
Kamu
İhale Kurumu, ihale üzerinde kalan isteklinin teklifinin sınır değerin altında
olması halinde, bu istekliden yaklaşık maliyetin yüzde 6'sından az ve yüzde
15'inden fazla olmamak üzere alınacak kesin teminat oranına ilişkin
düzenlemeler yapabilecek.
Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından orta ve yüksek teknoloji sanayi
ürünleri arasından belirlenen ve her yıl Ocak ayında ilan edilen listede yer
alan malların ihalelerinde yerli malı teklif eden istekliler lehine yüzde 15
oranına kadar fiyat avantajı sağlanması zorunlu olacak.
Birden
fazla idarenin ortak ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik mal ve hizmet
alımları ile bakım ve onarım işlerine ilişkin tek bir ihale yapılabilecek.
Bu
düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar ilan edilen veya yazılı olarak
duyurulan ihaleler hakkında, ilanın veya duyurunun yapıldığı tarihte yürürlükte
bulunan hükümlerin uygulanmasına devam edilecek.
Bu
düzenlemenin yürürlük tarihinden itibaren bir yıl içinde; kamu ihale
uzmanlığına, kurumlarının muvafakati alınmak ve meslek personeli kadro
sayısının yüzde 5'ini geçmemek kaydıyla görevlendirme yapılabilecek. Bu şekilde
görevlendirilenler, meslek personeli sınavına giriş için aranan öğrenim şartını
taşımak ve sınava alındığı tarihte 40 yaşını doldurmamış olmak kaydıyla,
yapılacak sınavda başarılı olmaları halinde kamu ihale uzmanı kadrosuna
atanabilecek.
Korumalı
iş yerinde çalıştırılan ve iş gücü piyasasına kazandırılmaları güç olan
zihinsel ve ruhsal engellilere işverenlerce zamanında ödenen ücretler Hazine
tarafından işverene ödenecek.
Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun'a göre, tekerlekli sandalye ya da sedye kullanımı
zorunlu olan engellilerin yüksek tavanlı araçları için ÖTV indirimi yapılacak.
Söz konusu engelli kişiler tekerlekli sandalye ya da sedye kullanımı zorunluluğunu
sağlık raporu ile belgeleyecek.
İş
ilişkisinde, "eşit davranma ilkesi" kapsamında, engellilik nedeniyle
ayrım yapılamayacak. Buna göre, iş ilişkisinde dil, ırk, cinsiyet, siyasal
düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerin yanı sıra renk ve
engelliliğe göre de ayırım yapılamayacak.
Korumalı
iş yerinde çalıştırılan ve iş gücü piyasasına kazandırılmaları güç olan
zihinsel ve ruhsal engellilere işverenlerce zamanında ödenen ücretler, bu
ücretlere ilişkin yasal yükümlülüklerinin tam ve zamanında karşılanmış olması
kaydıyla, İşsizlik Sigortası Fonu yerine Hazine tarafından işverene ödenecek.
İşverenler,
çalıştırmakla yükümlü oldukları işçileri Türkiye İş Kurumu aracılığı ile
sağlayacak. Bu kapsamda çalıştırılacak engelli işçilerin nitelikleri, hangi
işlerde çalıştırılabilecekleri, bunların iş yerlerinde genel hükümler dışında
bağlı olacakları özel çalışma ile mesleğe yöneltilmeleri, mesleki yönden
işverence nasıl işe alınacakları, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığınca
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenecek.
-Her türlü ayrımcılık yasak
Engelliler
Hakkında Kanun'un amacı, "Engellilerin temel hak ve özgürlüklerden
faydalanmasını teşvik ve temin ederek ve doğuştan sahip oldukları onura saygıyı
güçlendirerek toplumsal hayata diğer bireylerle eşit koşullarda tam ve etkin
katılımlarının sağlanması ve engelliliği önleyici tedbirlerin alınması için
gerekli düzenlemelerin yapılmasını sağlamaktır" şeklinde değiştiriliyor.
Engelliler
Kanunu'na " Doğrudan ve dolaylı ayrımcılık dahil olmak üzere engelliliğe
dayalı her türlü ayrımcılık yasaktır. Eşitliği sağlamak ve ayrımcılığı ortadan
kaldırmak üzere engellilere yönelik makul düzenlemelerin yapılması için gerekli
tedbirler alınır. Engellilerin hak ve özgürlüklerden tam ve eşit olarak
yararlanmasını sağlamaya yönelik alınacak özel tedbirler ayrımcılık olarak
değerlendirilemez" ile "Engellilerin toplumdan tecrit edilmeleri ve
ayrı tutulmaları önlenir. Engellilerin diğer bireylerle eşit koşullarda
bağımsız olarak toplum içinde yaşamaları esas olup, özel bir yaşama düzenine
zorlanamazlar. Engellilerin topluma dahil olmaları ve toplum içinde yaşamaları
amacıyla bireysel destek hizmetleri de dahil olmak üzere ihtiyaç duydukları
toplum temelli destek hizmetlerine erişimleri sağlanır" maddeleri
ekleniyor.
Engellilikle
ilgili derecelendirmeler, sınıflandırmalar ve tanımlamalarda uluslararası temel
ölçütler esas alınacak, engellilik durumunun tespiti ve uygulama esaslarını
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığının görüşleri
alınarak Maliye Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ve Sağlık
Bakanlığınca müştereken belirlenecek.
Engellilerin
öncelikle bulundukları ortamda bağımsız yaşayabilmeleri için durumlarına uygun
olarak gerekli psikososyal destek ve bakım hizmetleri sunulacak. Destek ve
bakım hizmetlerinin sunumunda kişinin biyolojik, fiziksel, psikolojik, sosyal,
kültürel ve manevi ihtiyaçları ailesi de gözetilerek dikkate alınacak. Destek
ve bakım hizmetlerinin standardizasyonu, geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması
için gerekli olan çalışmalar Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığınca
yürütülecek.
Yapılı
çevrede engellilerin erişebilirliğinin sağlanması için planlama, tasarım,
inşaat, imalat, ruhsatlandırma ve denetleme süreçlerinde erişilebilirlik
standartlarına uygunluk sağlanacak. Özel ve kamu toplu taşıma sistemleri ile
sürücü koltuğu hariç sekiz veya daha fazla koltuğu bulunan özel ve kamu toplu
taşıma araçlarının engellilerin erişebilirliğine uygun olması zorunlu olacak.
Bilgilendirme
hizmetleri ile bilgi ve iletişim teknolojisinin engelliler için erişilebilir
olması sağlanacak.
-Engellilere rehabilitasyon
hizmetleri
Toplumsal
hayata katılım ve eşitlik temelinde engellilere habilitasyon ve rehabilitasyon
hizmetleri verilecek. Habilitasyon ve rehabilitasyon kararının alınması,
planlanması, yürütülmesi ve sonlandırılması dahil her aşamasında engelli ve
ailesinin aktif ve etkin katılımı sağlanacak. Habilitasyon ve rehabilitasyon
hizmetlerinin mümkün olan en erken evrede başlaması ve engellinin yerleşim
yerine en yakın yerde verilmesi esas olacak. Habilitasyon ve rehabilitasyon
hizmetlerinde ihtiyaç duyulan personelin yetiştirilmesine yönelik eğitim
programları geliştirilecek.
Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca yapılan iş ve meslek analizleri doğrultusunda
engelliler için Milli Eğitim Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca
mesleki habilitasyon, rehabilitasyon ve eğitim programları geliştirilecek.
Engellilerin mesleki habilitasyon ve rehabilitasyon hizmetleri, kamu kurum ve
kuruluşları ile belediyeler ve diğer gerçek veya tüzel kişiler tarafından da
gerçekleştirilebilecek.
Engellilerin
işgücü piyasası ve çalışma ortamında sürdürülebilir istihdamı için kendi işini
kurmaya rehberlik ve mesleki danışmanlık hizmetlerinin geliştirilmesi de dahil
olmak üzere gerekli tedbirler alınacak.
İşe
başvuru, alım, önerilen çalışma süreleri ve şartları ile istihdamın
sürekliliği, kariyer gelişimi, sağlıklı ve güvenli çalışma koşulları dahil
olmak üzere istihdama ilişkin hiçbir hususta engelliliğe dayalı ayrımcı
uygulamalarda bulunulamayacak. Çalışan engellilerin aleyhinde sonuç doğuracak
şekilde, engelinden dolayı diğer kişilerden farklı muamelede bulunulamayacak.
-Hiçbir gerekçeyle engellilerin
eğitim alması engellenemeyecek
Çalışan
veya iş başvurusunda bulunan engellilerin karşılaşabileceği engel ve güçlükleri
ortadan kaldırmaya yönelik istihdam süreçlerindeki önlemlerin alınması ve
engellilerin çalıştığı iş yerlerinde makul düzenlemelerin, bu konuda görev,
yetki ve sorumluluğu bulunan kurum ve kuruluşlar ile işverenler tarafından
yapılması zorunlu olacak. Engellilik durumları sebebiyle iş gücü piyasasına
kazandırılmaları güç olan engellilerin istihdam edildiği korumalı iş yerlerinin
statüsü ve bu iş yerleriyle ilgili usul ve esaslar Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığınca müştereken
çıkarılan yönetmelikle düzenlenecek.
Hiçbir
gerekçeyle engellilerin eğitim alması engellenemeyecek. Engellilere özel
durumları ve farklılıkları dikkate alınarak, yaşadıkları çevrede
bütünleştirilmiş ortamlarda, eşitlik temelinde, hayat boyu eğitim imkanından
ayrımcılık yapılmaksızın yararlandırılacak. Genel eğitim sistemi içinde
engellilerin her seviyede eğitim almasını sağlayacak bütünleştirici
planlamalara yer verilecek. Örgün eğitim programlarına farklı nedenlerle geç
başlamış engellilerin bu eğitime dahil edilmesi için gerekli tedbirler
alınacak. Üniversite öğrencilerinden engelli olanların öğrenime etkin
katılımlarını sağlamak amacıyla Yükseköğretim Kurulu koordinasyonunda,
yükseköğretim kurumları bünyesinde, engellilere uygun araç gereç ve ders materyallerinin,
uygun eğitim, araştırma ve barınma ortamlarının temini ile eğitim süreçlerinde
yaşadıkları sorunların çözümü gibi konularda çalışma yapmak üzere Engelliler
Danışma ve Koordinasyon Merkezleri kurulacak.
-Türk işaret dili sistemi
oluşturulacak
İşitme
engellilerin eğitim ve iletişimlerinin sağlanması amacıyla Türk işaret dili
sistemi oluşturulacak. Bu sistemin oluşturulmasına, geliştirilmesine ve
uygulanmasına yönelik çalışmaların esas ve usulleri Aile ve Sosyal Politikalar
Bakanlığı koordinatörlüğünde, Milli Eğitim Bakanlığı ve Türk Dil Kurumu
Başkanlığınca müştereken çıkarılan yönetmelikle belirlenecek. Engellilerin, her
türlü eğitim, sosyal ve kültürel ihtiyaçlarını karşılamak üzere kabartma
yazılı, sesli, elektronik kitap, altyazılı, işaret dili tercümeli ve sesli
betimlemeli film ve benzeri materyal üretilmesini teminen gerekli işlemler
Milli Eğitim Bakanlığı ile Kültür ve Turizm Bakanlığınca yürütülecek.
Bireylerin
eğitsel değerlendirme, tanılama ve yönlendirilmesi ile ilgili iş ve işlemler rehberlik
ve araştırma merkezi bünyesinde oluşturulan özel eğitim değerlendirme kurulu
tarafından yapılacak. Bu sürecin her aşamasında aile bilgilendirilerek görüşü
alınacak ve sürece katılımı sağlanacak. Eğitsel değerlendirme ve tanılama
sonucunda özel eğitime ihtiyacı olduğu belirlenen bireyler için özel eğitim
değerlendirme kurulunca rapor hazırlanacak ve eğitim planı geliştirilecek. Bu
planlama her yıl revize edilecek.
-Toplu taşıma engellilerin
erişilebilirliğine uygun olacak
Büyükşehir
belediyeleri ve belediyeler, şehir içinde kendilerince sunulan ya da
denetimlerinde olan, sürücü koltuğu hariç 9 veya daha fazla koltuğu bulunan
araçlarla sağlanan toplu taşıma hizmetlerinin engellilerin erişilebilirliğine
uygun olması için gereken tedbirleri alacak.
Mevcut
özel ve kamu toplu taşıma araçları, bu düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren sekiz yıl içinde; sürücü koltuğu hariç dokuz ila on altı oturma yeri
olan toplu taşıma araçları, yolcu gemileri ile özel ve kamu şehirlerarası toplu
taşıma araçları ile turizm taşımacılığı yapılan araçlar, 7 Temmuz 2018 tarihine
kadar engelliler için erişilebilir duruma getirilecek.
Karayolu
ile turizm taşımacılığı yapan veya şehirlerarası toplu taşıma hizmeti veren
gerçek ve tüzel kişiler, 7 Temmuz 2018 tarihine kadar, engelli bireyin
erişilebilir toplu taşıma hizmeti sağlanmasına ilişkin talebini azami yetmiş
iki saat içinde karşılamakla yükümlü olacak. Servis taşımacılığı yapan gerçek
ve tüzel kişiler, 7 Temmuz 2018 tarihine kadar engelli personel veya öğrenciye erişilebilir
taşıma hizmetini sağlayacak.
Düzenlemenin
yürürlüğe girdiği tarihi takip eden altı aylık süreden sonra üretilen, sürücü
koltuğu hariç dokuz veya daha fazla oturma yeri olan araçlardan erişilebilir
olmayanlara, şehir içi ve şehirlerarası yolcu taşıma hizmeti için yetki
belgesi, izin veya ruhsat verilmeyecek.
-Türkiye'de ortaya çıkarılan
buluşların kullanımı teşvik edilecek
Türkiye'de
gerçekleştirilen araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım
faaliyetleri neticesinde ortaya çıkan buluşların; kiralanması neticesinde elde
edilen kazanç ve iratların, devri veya satışı neticesinde elde edilen
kazançların, Türkiye'de seri üretime tabi tutularak pazarlanmaları halinde elde
edilen kazançların, Türkiye'de gerçekleştirilen üretim sürecinde kullanılması
sonucu üretilen ürünlerin satışından elde edilen kazançların patentli veya
faydalı model belgeli buluşa atfedilen kısmının yüzde 50'si kurumlar
vergisinden müstesna olacak.
İstisnanın
uygulanabilmesi için; buluşun, Patent Haklarının Korunması Hakkında KHK
kapsamında patent veya faydalı model belgesi verilerek koruma altına alınan
buluşlar arasında yer alması ve buluşa ilişkin incelemeli sistem ile patent
veya araştırma raporu sonucunda faydalı model belgesi alınması şartı aranacak.
Kurumlar
Vergisi'nde, Engelliler Hakkında Kanun'a göre kurulan korumalı iş yerlerinde
istihdam edilen ve iş gücü piyasasına kazandırılmaları güç olan zihinsel ve
ruhsal engelli çalışanlar için diğer kişi ve kurumlarca karşılanan tutar dahil
yapılan ücret ödemelerinin yıllık brüt tutarının yüzde 100'ü oranında korumalı
iş yeri indirimi yapılacak.
İnternet
ortamında yapılan yayın içeriği nedeniyle özel hayatın gizliliğinin ihlal
edildiğini iddia eden kişiler, Telekominikasyon İletişim Başkanlığına (TİB)
başvurarak doğrudan, içeriğe erişimin engellenmesini tedbirinin uygulanmasını talep edebilecekÜ. İçeriğe erişimin engellenmesi kararı, en geç 4 saat içerisinde
erişim sağlayıcı tarafından yerine getirilecek.
Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun'a göre, internette yer sağlayıcı, yer sağladığı hukuka
aykırı içeriği, haberdar edilmesi halinde yayından çıkarmakla yükümlü olacak.
Yer sağlayıcı, yer sağladığı hizmetlere ilişkin trafik bilgilerini bir yıldan
az ve iki yıldan fazla olmamak üzere yönetmelikte belirlenecek süre kadar
saklamakla ve bu bilgilerin doğruluğunu, bütünlüğünü ve gizliliğini sağlamakla
yükümlü olacak.
Yer
sağlayıcılık bildiriminde bulunmayan veya bu düzenlemedeki yükümlülüklerini
yerine getirmeyen yer sağlayıcı hakkında TİB tarafından 10 bin TL'den 100 bin
TL'ye kadar idari para cezası verilecek.
-Erişim Sağlayıcıları Birliği
kurulacak-
Erişim
sağlayıcı, erişimi engelleme kararı verilen yayınlarla ilgili olarak alternatif
erişim yollarını engelleyici tedbirleri almakla yükümlü olacak.
Erişim
Sağlayıcıları Birliği kurulacak. Birliğin merkezi Ankara olacak. Birlik;
Elektronik Haberleşme Kanunu kapsamında yetkilendirilen tüm internet servis
sağlayıcıları ile internet erişim hizmeti veren diğer işletmecilerin
katılmasıyla oluşan ve koordinasyonu sağlayan bir kuruluş olacak.
Birliğe
üye olmayan internet servis sağlayıcıları faaliyette bulunamayacak.
-İnternet kafeler de tedbir
almakla yükümlü olacak
Ticari
amaçla olup olmadığına bakılmaksızın bütün internet toplu kullanım
sağlayıcılar, konusu suç oluşturan içeriklere erişimin engellenmesi ve
kullanıma ilişkin erişim kayıtlarının tutulması hususlarında yönetmelikle
belirlenen tedbirleri almakla yükümlü olacak.
Bu
düzenlemede belirtilen yükümlülükleri ihlal eden ticari amaçla toplu kullanım
sağlayıcılarına, ihlalin ağırlığına göre uyarma, bin Türk lirasından 15 bin Türk
lirasına kadar idari para cezası verme veya üç güne kadar ticari faaliyetlerini
durdurma müeyyidelerinden birine karar vermeye mahalli mülki amir yetkili
olacak.
İnternet
ortamında yapılan yayın içeriği nedeniyle kişilik haklarının ve özel hayatının
ihlal edildiğini iddia eden gerçek ve tüzel kişiler, doğrudan sulh ceza
hakimine başvurarak içeriğe erişimin engellenmesini isteyebilecek. Hakim,
erişimin engellenmesine karar verebilecek.
İnternet
ortamında yapılan yayın içeriği nedeniyle kişilik haklarının ihlal edildiğini
iddia eden kişilerin talepleri, yer sağlayıcı tarafından en geç 24 saat
içerisinde cevaplandıracak.
Hakim,
yalnızca kişilik hakkının ihlalinin gerçekleştiği yayın, kısım, bölüm ile
ilgili olarak (URL, v.b şeklinde) içeriğe erişimin engellenmesi yöntemiyle
kararını verecek. Zorunlu olmadıkça internet sitesinde yapılan yayının tümüne
yönelik erişimin engellenmesine karar verilemeyecek. Hakim, bu madde kapsamında
yapılan başvuruyu, en geç 24 saat içinde, duruşma yapmaksızın karara bağlayacak.
-Karar, en geç 4 saat içinde
yerine getirilecek
Erişim
Sağlayıcıları Birliğinin, erişim sağlayıcıya gönderdiği, içeriğe erişimin
engellenmesi kararı en geç 4 saat içerisinde erişim sağlayıcı tarafından yerine
getirilecek.
Sulh
ceza mahkemesinin kararını süresinde yerine getirmeyen sorumlu kişi, 500 günden
3 bin güne kadar adli para cezası ile cezalandırılacak.
İnternet
ortamında yapılan yayın içeriği nedeniyle özel hayatın gizliliğinin ihlal
edildiğini iddia eden kişiler, TİB'e başvurarak doğrudan, içeriğe erişimin
engellenmesini tedbirinin uygulanmasını isteyebilecek. TİB, kendisine gelen bu
talebi uygulanmak üzere Erişim Sağlayıcıları Birliğine bildirecek. Birlik,
tedbir talebini en geç 4 saat içinde yerine getirecek. Talep daha sonra sulh
ceza hakiminin kararına sunulacak. Hakim vereceği kararı en geç 48 saat içinde
açıklayacak. Aksi halde, erişimin engellenmesi kararı kendiliğinden kalkacak.
-TİB başkanı doğrudan erişimin
engellenmesine karar verebilecek
Özel
hayatın gizliliğinin ihlaline bağlı olarak gecikmesinde sakınca bulunan
hallerde, doğrudan TİB başkanının emri üzerine erişim engellenebilecek. Bu
karara karşı sulh ceza mahkemesine itiraz edilebilecek.
Kamu
kurum ve kuruluşlarında çalışanlar kurumlarının, hakim ve savcılar ise kendi
muvafakati ile geçici olarak TİB emrinde görevlendirilebilecek.
TİB
personelinin, kanunlar kapsamındaki görevlerini yerine getirirken görevin
niteliğinden doğan ya da görevin ifası sırasında işledikleri iddia olunan
suçlardan dolayı haklarında cezai soruşturma yapılması, Telekominikasyon
İletişim başkanı için ilişkili bakanın, diğer personel için ise kurum
başkanının iznine bağlı olacak.
Özel
bilgi ve ihtisas gerektiren konularda TİB sözleşömeli personel
çalıştırabilecek.
İnternet
üzerinden faaliyetleri yurt içinden ya da yurt dışından yürütenlere, internet
sayfalarındaki iletişim araçları, alan adı, IP adresi ve benzeri kaynaklarla
elde edilen bilgiler üzerinden elektronik posta veya diğer iletişim araçları
ile bildirim yapılabilecek.
Özel
öğretim kurumlarında, harp ve vazife malulü sayılanların ilk ve ortaöğretim
çağındaki çocukları ile haklarında korunma, bakım ve barınma kararı verilen
çocuklara öncelik tanınacak.
Siber güvenlikle ilgili olarak alınacak önlemleri belirlemek, hazırlanan plan, program, rapor, usul, esas ve standartları onaylamak ve bunların uygulanmasını sağlamak amacıyla Siber Güvenlik Kurulu kurulacak.
Kişinin
bilgisi ve rızası dışında işletmeci veya adına iş yapan temsilcisi tarafından
cep telefonu abonelik işlemi ya da elektronik kimlik bilgisine haiz cihazların
kayıt işlemi yapılamayacak ve yaptırılamayacak; bu amaçla gerçeğe aykırı evrak
düzenlenemeyecek, evrakta değişiklik yapılamayacak ve bunlar kullanılamayacak.
Siber
güvenlikle ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler
tarafından alınacak önlemleri belirlemek, hazırlanan plan, program, rapor,
usul, esas ve standartları onaylamak ve bunların uygulanmasını ve
koordinasyonunu sağlamak amacıyla Siber Güvenlik Kurulu kurulacak. Kurulda yer
alacak bakanlık ile kamu kurum ve kuruluşları, üyelerinin temsil düzeyi
Bakanlar Kurulu'nca belirlenecek.
Afet
ve acil durumlarla ilgili olarak hazırlanan plan, program ve raporları
onaylamakla görevli; Başbakan veya görevlendireceği Başbakan Yardımcısının
başkanlığında, Milli Savunma Bakanı, İçişleri Bakanı, Dışişleri Bakanı, Maliye
Bakanı, Milli Eğitim Bakanı, Çevre ve Şehircilik Bakanı, Sağlık Bakanı,
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı,
Kalkınma Bakanı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanı ile Orman ve Su İşleri Bakanı'ndan oluşan Afet ve Acil Durum Yüksek
Kurulu kurulacak. Bunun dışında ayrıca Başbakanlık Müsteşarı'nın başkanlığında;
ilgili bakanlıklar ve STK temsilcilerinden oluşan Afet ve Acil Durum
Koordinasyon Kurulu da kurulacak.
Karayolları
Genel Müdürlüğü'nün teknik hizmetler sınıfına ait kadrolara, KPSS (B) grubu
puan sırasına göre ilk defa açıktan atanacak personel, alım yapılacak her bir
unvan için boş kadro sayısının 3 katına kadar çağrılacak adaylar arasından
sözlü sınav başarı sırasına göre atanacak.
Otoyolların
işletmesi, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı altında kurulacak bir şirkete
devredilecek ve halka arz edilecek.
Kanun
çerçevesinde hisse satışı yönteminin uygulanmasına karar verilmesi durumunda;
otoyollar ile bunlar üzerinde bulunan bakım ve işletme tesisleri ve varlıkların
işletme hakları, imzalanacak işletme hakkı verilmesi sözleşmesi ile hiçbir
bedel alınmaksızın, işletme hakkı verilmesi sözleşmesi yürürlük tarihinden
itibaren yıl süre ile Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından, Özelleştirme
İdaresi Başkanlığı'nca kurulacak, anonim şirkete verilecek. Ayni sermaye
konulması açısından, verilen işletme hakkı 1 milyar lira olarak Özelleştirme
İdaresi Başkanlığı'nca kurulacak olan şirketin sermayesine ilave edilecek.
İşletme hakkının ilgili şirkete devrine ilişkin düzenlenecek sözleşmeler damga,
veraset ve intikal vergisinden müstesna olacak.
Kamu
tarafından doğrudan veya kamu kaynakları kullanılarak başka bir kurum veya
kuruluş aracılığıyla teşebbüslere herhangi bir şekilde mali fayda sağlayan
uygulamaların izlenmesine yönelik yönetmelikler Hazine Müsteşarlığı'nca 3 ay
içinde; devlet desteklerinin bildirimi ve denetlenmesine ilişkin yönetmelikler
ise Devlet Desteklerini İzleme ve Denetleme Kurulu'nca 31 Aralık 2014 tarihine
kadar yürürlüğe konulacak.
-2 bin 302 kadro ihdas edilecek
Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'na, yurtdışı ve merkez teşkilatlarında
kullanılmak üzere 2 bin 302 kadro ihdas edilecek. Sosyal Güvenlik Kurumu'na da
20 kadro verilecek.
Basın
Yayın Genel Müdürlüğü tarafından AA'ya yapılan ödemeler, Hazine'nin veya AA'nın
ajanstaki sermayeye iştirak taahhütleri bulunması halinde, öncelikle bu
taahhütler için kullanılacak.
Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'ndaki 3 müsteşar yardımcısı sayısı 4'e
çıkarılacak. Bakanlık yutdışı teşkilatı kurabilecek. Bakanlık, veri tabanında
tutulan bilgileri kamu kurum ve kuruluşlarının yanısıra, mahalli idareler ve
Türkiye Kızılay Derneği'ne de açabilecek. Bakanlığın taşra teşkilatında yer
alan sosyal hizmet kuruluşları; Bakanlar Kurulu kararıyla il özel idareleri,
belediyeler ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarına devredilebilecek.
Türkiye
Diyanet Vakfı'na ait hastaneler, Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu'na devredilecek.
Talepte bulunan tabipler ve diş tabipleri, çalıştıkları ildeki Türkiye Kamu
Hastaneleri Kurumu'nun sağlık kurum ve kuruluşlarına memur olarak atanacak.
Diğer personel ise sağlık kurum ve kuruluşlarında sözleşmeli personel statüsüne
geçirilecek. Personele, memur ve sözleşmeli personel statüsüne geçirilmeleri
sebebiyle, kurum ve vakıf tarafından ödeme yapılmayacak.
TBMM
Başkanlığı'na, 8'i aşçıbaşı, 7'si de şef garson olmak üzere 15 kadro ihdas
edilecek.
Kapatılan
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü taşra teşkilatı
tarafından 14 Haziran 1997 tarihinde yapılan personel alım sınavı sonucunda
asil listede yer alan, ancak sınavın iptal edilmesi nedeniyle devlet
memurluğuna atanamayan ya da devlet memurluğuna atanıp göreve başlatılmayan
kişiler yeniden devlet memurluğuna atanabilecek.
Kamu çalışanları için disiplin affı bu torba tasarıda da yok. Bu konuda gerekli bilgilendirme ve girişimler yapılmadığı için bu fırsatın kaçırıldığını düşünüyoruz. Hemen yukardaki paragrafta da görebileceğiniz gibi taaa 14 haziran 1997 deki bir sınav ve bu sınavın iptali sonucu yaşanmış olabilecek bazı mağduriyetler kanun tasarısı ile giderilmiş. Kanun koyuculara bu konuda mağdur olanlar durumlarını hatırlatmışlar ve sonuç almışlar. O kadar sendika varken, bu sendikaların gerekli girişimleri yapıp disiplin affı ve bir derece verilmesi konusunun yasa tasarısında yer almasını sağlaması gerekirdi.
Yorum Gönder
Bu sitede yayınlanan yazılarda anlamadığınız bir durum varsa ve bunu aşağıda yorum kısmında belirtirseniz, site admini bu konudaki yorumlarınızın altına cevap yorumu yazacaktır. Yorum yazmak için sağdaki çubukta bulunan formu da kullanabilirsiniz.